Presentation picture
Presentation picture
Fitnessjulia
Julia, 19 år, Alingsås
Sök
Ni kan nå mig: Fitnessjulia@outlook.com

Hej!
Jag heter Julia Eliasson och är en 19-årig tjej som bor i Göteborg.

Jag jobbar som fitnessmodell, studerar till dietist på Göteborgs universit och planerar att debutera i Bikini Fitness år 2015 -ja min framförhållning är lång och målmedveten, för ska jag göra något, ska jag göra det noga!

Min kropp blir bara snyggare och snyggare! Följ min resa och kämpa tillsammans med mig för den ultimata fitnesskroppen!
Instagram: fitnessjulia
Videofy

 

Fitnessjulia: Väldigt fint mail från läsare

Sånt här gör verkligen min dag:
När mina goa läsare ger mig feedback på det jag gör och tar sig tid att skriva till mig -jag blir SÅ HIMLA GLAD OCH TACKSAM! Det betyder verkligen massvis för mig att höra ifrån er så fortsätta gärna maila! Det tar lite tid för mig att jobba igenom alla mail men jag försöker verkligen svara på så många som möjligt för det är viktigt för mig att visa för er att ni betyder. Jag vill ju väldigt gärna ha personkontakt mer er! 

Idag fick jag ett mail som verkligen var genomtänkt och fint skrivet till mig. Det berörde mig och värmde att få höra så fina ord! Jag frågade henne om det var okej att dela med mig av mailet och det var det (annars skulle jag aldrig lägga upp saker ni skriver till mig om ni inte vill att det skall hamna offentligt!) Hon hade så mycket fint att dela med mig vilket gjorde mig tårögd till och med! 


 

Flytta din blogg till Nattstad - nu kan du importera din gamla blogg - klicka här!

Pigg och glad


 Åå jag tror det kommer bli en bra dag idag! Känns verkligen så i hela kroppen :D tycker det känns som att det är fredag nästan haha;)


Just nu är jag pigg och på bra humör -men det var jag inte i morse på cardion.. Det var tufft idag! Kände mig trött i kroppen även om huvudet var vaket så att säga ;) men jag kämpade på och svor allt några gånger i huvudet medan jag räknade ner tills jag var klar :p men så är det ibland!

Genomsvettig blev jag i alla fall och väldigt nöjd över mig själv som tog mig igenom det trots motgång! Det gör att det känns som att jag är en kämpe, jag känner mig duktig det första jag gör på morgon! :D

Bättre start och kick för självförtroendet finns egentligen inte ;)

Blir fasta idag också fram till ett! Eftersom jag inte äter har jag lägre insulin-nivåer (inget extra insulinpåslag) vilket gör att kroppen använder fettsyror som energi :) fettsyrornas utsöndring hämmas av insulin eftersom det fungerar fettsparande, och insulin utsöndras vid måltid. Därför borde det, teoretiskt, vara gynnsamt med periodisk fasta för viktnedgång! Innan frukost har man nämligen högst nivåer av fria fettsyror i blodet (därav morgoncardio!) så genom att hålla fast vid fastan hela morgonen fram till lunch hoppas jag på liknande effekt :) framtiden får utvisa!


Miss my long hair btw :/

 

Cardio!

Klockan är tio över sex och jag är påväg till gymmet! Och idag var det inte svårt att komma upp ;) det blir lite som en vana om man bara kommer iväg!

Dock "behöver" jag ju inte köra cardio innan frukost ännu, men sålänge det är frivilligt så varför inte? Jag tycker själv att jag blir piggare oxe gladare av det samt känner större motivation till skolan OCH att äta nyttigt då (eftersom jag redan vart "duktig" haha)

Jag vet att det snart kommer vara obligatoriskt med cardio så "borde passa på att sova" kanske? Men nej.. Jag gillar detta!;)
Bara man
kommer ur sängen är det lätt!



Det kommer bli 30 minuter cykling för mig idag också ;D

 

Fitnessjulia: Avslöjar Spännande framtid

Jag sa ju att jag skulle avslöja något lite roligt och pirrigt idag och det ska jag också -nu ;)

Som ni vet har jag aldrig tidigare varit så här "offseason-stor" tidigare vilket dock verkligen enbart varit en positivt upplevelse från min sida! Aldrig någonsin har jag haft så mycket styrka på gymmet, kunnat utvecklats så mycket samt mått så bra! Plus att jag verkligen känt mig fin i en lite större kropp, väldigt kvinnlig samtidigt som jag också känt mig kaxig på gymmet med fyllda muskeldepåer :D det har verkligen varit en bra upplevelse där min kropp fått precis det den behöver:
Kvalitativ mat i stora mängder under lång tid! Klart har det även slunkit ner lite skräp också (haha) men det hör till och har varit fantastiskt!

Men eftersom jag aldrig vart uppe på denna vikten förut vet jag inte heller exakt hur lång tid det kommer ta att bli av med överflöd denna gång. På tidigare dieter har 12 veckor räckt för att komma i riktigt bra form, och lägg på 3 veckor så hade det vart tävlingsform!

Men nu är utgångsläget annat än innan de förra dieterna -jag är större.. Så 15-16 veckor räcker nog inte helt för att jag skall kunna komma i min livs form (som jag eftersträvar) utan att behöva stressa eller tappa vikt för fort. Jag vet inte ens på vilken vikt jag "kommer vara i form på" för vet inte hur mycket av min viktökning som är fett eller vad som är fettfri massa... Så jag har ingen aning om vilken vikt jag kommer hamna på när jag är tillräckligt hård inför tävling!

Samtidigt är en långsam och successiv viktnedgång mycket bättre eftersom jag minskar risken för stress som jag skrev, plus att jag inte måste gå ut lika hårt i utgångsläget samt att det minskar risken att bryta ned muskelmassa (mer än det lilla svinnet som man nästan måste räkna med)

Så efter att jag pratat igenom lite alternativ med bl.a. Jonas och några andra erfarna atleter så tycker vi alla att jag behöver 20 veckors diet fram till tävling.

..Och debuten sker 29:e mars på Battle Of Scandinavia i Alingsås (hemmaplan!!)

...kanske är det några som är lika snabba på huvudräkning?;) det är just nu ca 22 veckor kvar till battle of scandinavia... Vilket innebär att min tävlingsdiet börjar... OM...TVÅ...VECKOR!!!

HUR SJUKT ÄR DETTA?!

Är detta på riktigt?! Jag kan inte förstå att min dröm som jag haft sedan 2012 och som jag dag ut och dag in, vecka efter vecka förberett mig inför snart kommer sättas i rullning! Allvaret börjar när tävlingsdieten börjar!

Då finns det ingen tid för cheat, fusk, lata dagar what so ever, det är full fokus, disciplin, dags att ta fram min starka karaktär som jag lagt på hyllan sedan flera dieten och bara fokusera rakt mot min dröm!

Om två veckor börjar (på riktigt) nedräkningen mot tävlingsdagen för dieten är då igång och morgoncardion är ett faktum.. Jisses,.. Är jag redo? Klart jag är!

Är jag taggad? Ööh.. OM jag är! ;)

Har bara svårt att förstå det!

Jonas är i full färd med att lägga upp min kost och träning eftersom han kommer hjälpa mig hela vägen och coacha mig. Han är otroligt duktig på det och har så otroligt mycket kunskap verkligen :)

Jag är verkligt taggad på att komma i form, tappa i vikt, se resultat, förändringar och ta mig an utmaningarna! Och jag hoppas ni vill följa mig på min väg :)

Jag kommer SJÄLVKLART dokumentera hela resan och ni kommer kunna se mig förändras över tid ända fram till tävlingsdagen och min debut i bikini fitness!

Pricken över i:ET är det faktum att jag skall köpa mig en digitalkamera för att förbättra kvalitén här på bloggen! Kommer kunna dokumentera min resa med mycket fina bilder, kommer bli så kul!

Detta kommer även komma på min instagram @Fitnessjulia om ni inte redan följer det! Jag har även skapat en egen domän så nu räcker det att ni skriver "www.Fitnessjulia.com" i sökfältet för att komma till min blogg :)

Jag hoppas ni är lika taggade som jag är inför min resa som nu BÖRJAR PÅ RIKTIGT!

Nu kan jag (äntligen) skriva ut det på riktigt som min blogg heter:

"MIN VÄG TILL FITNESSKROPPEN"

Lets go!


 

Grymt ryggpass trots lång dag

Hej fighters!

Jag sitter just nu och trampar på cykeln samtidigt som jag bloggar ;) jag har nämligen avslutat mitt pass med vader så de är stela och Goa nu -känns skönt att få lite cirkulation i dem innan jag beger mig hemåt!

Trots att jag har haft en väldigt lång dag i skolan så presterade jag bra på gymmet (tur! Detta behövde jag!) men som sagt; planering är A och O för att lyckas med det man vill :D

Sen var sista lektionen i skolan en tre timmars mat-laboration som var riktigt rolig och lärorik! Vi fick laborera med olika råvaror för att skapa måltider med olika fettprocent, kvaliteter på fettsammansättning, kcal osv och räkna på det! Galet roligt! Och lärorikt (inspirerande!)


Den ena rätten har 25 E% fett och den andra 40E% ;)


Så eftersom sista timmarna mellan 13-16.30 var så roliga flöt tiden på fort och jag kände mig pigg och glad när jag tog bussen från Sahlgrenska akademin mot Almedal :D lite riskakor och PWO på det så blev resultatet kanon ;)

Jag körde ett ryggpass, tillsammans med baksida axlar och vader! Trots att gymmet var totalt överbefolkat så lyckades jag få ihop ett pass med rätt lite vila faktiskt och detta resulterade i ett bra pump ;)

Det blev många Goa set men inga viktrekord idag! Satsade mycket på kontakt och teknik ;) men klarade 9 Chins idag och körde tre snygga set roddar med 60 kg så det är jag ändå nöjd med! :D


Nu har det blivit 30 min cardio också (check!) så dags att och hem och äta! Har blivit väldigt lite kcal idag än så länge eftersom jag fastade halva dagen..

 

Hur man hinner allt

Det kan verkligen vara knepigt att få ihop hela vardagen, tro mig jag vet, men allt går om man vill -och jag vill idag :)

Efter min vilodag i går VILL jag hinna träna idag trots att jag slutar vid fem
(Så sent!)
Och om jag känner mig själv rätt så kommer jag vara otroligt trött efter skolan så åker jag hem kommer jag inte komma där ifrån... Det gäller att inte hamna i den fällan!

Därför har jag förberett mig ordentligt innan! Planering är verkligen A och O för att hinna allt man vill!:)

I gårkväll packade jag träningskläder, kosttillskott som aminosyror, protein och PWO, riskakor, lagade mat -och gjorde matlådor tills idag:



Jag har allt jag behöver för att kunna åka direkt till gymmet efter skolan -inget kan stoppa mig :)

Sova får jag göra ikväll när jag kommer hem :p

 

Fitnessjulia: dagens lunch

Efter morgoncardion har jag i princip levt på aminosyror hela förmiddagen! Det har nu blivit 16 timmar fasta och magen kurrar gott ;) det har blivit dags för lunch! Lovely!

Dagens lunchlåda tillagade jag tillsammans med min man i gårkväll ;) så spenderar vi kvällarna haha.. Det går åt så mycket mat i vårt hushåll va!

Det blir 110 gram kokt basmatris
130 gram tillagad kyckling
130 gram ugnsbakade rotfrukter
Så himla gott!



En riktigt "höstig" måltid! :D


Senare i eftermiddag har jag även en liten köttbit och riskakor som mitt "mini-mål" innan träningspasset ;) och PWO!

 

Tomt på gymmet

När jag staplade in halvsovandes på Nordic Wellness i Krokslätt hade jag ett tag hela gymmet helt för mig själv -vilken känsla!
Kände mig väldigt hurtig som tränade när alla andra sov haha;)



Jag körde ett kortare men otroligt intensivt morgonpass idag! Det blev 30 svettiga minuter på cykeln, och jag trampade på som en idiot verkligen :p detta resulterade i ett gött pump i lår och vadmusklerna (!) och ett stort behov av dusch ;)

Kommer man väl iväg till gymmet så känns det otroligt skönt och verkligen värt det sen! Blir en bra rutin för både kropp och själ :)

 

Motivation till mig själv

Klockan ringde
-jag kände: NEJ

Men: JO

Cardiotime! Är man så slö (och matkär) som jag var igår förtjänar kroppen lite pers nu på morgonkvisten, det gör gott för mig det vet jag (bättre för formen också haha) så upp och iväg!

Motiverar mig själv med bilder på mig då jag var i form :p låter egenkär kan vissa tycka men nejdå, man får göra det som fungerar bäst för en själv!
Här var jag inte så stor;) naturligtvis vill jag inte se ut såhär nu eftersom jag vill ha (och kommer ha) mer muskelmassa efter min byggperiod som jag haft men ändå kul att kolla gamla bilder!



En mindre -men hårdare Julia än idag ;)


Men efter denna tävlingsdiet kommer jag se till att vara i min livs form, och ni kommer kunna följa hela resan! So excited :D

Kanske blir lite kul med morgoncardio ändå :p säger ju att motivationen funderar! Nu kör vi!

 

Släcker för idag

Blir chokladcasein innan sängen, bra med lite långsamma proteiner innan natten kände jag! Men det är en trött Julia som kryper ner under täcket idag och jag hoppas på att vara piggare och gladare i morgon.. Jag har lite nyheter att berätta också som är lite roliga! Och minst sagt pirriga..

Jag och Lowa vill isäng först för vi går också upp först ;) jag har cardio i morgon en halvtimme innan skolan så klockan ringer 6.. Tror det blir skönt dock eftersom jag verkligen haft seriös vilodag idag, med varken cardio eller gym.. Men i morgon blir det ändring på det:)
Natti natti från oss!